Track din forsendelse her

Xpressen Distribution – Logistikbetingelser

Til Xpressen ApS kunder

Xpressen har formuleret en række betingelser for mærkning, pakning og levering af distributionspakker. Betingelserne skal gøre håndteringsprocessen, samt kvaliteten af denne, så optimal som muligt.

Xpressen betragter logistikbetingelserne som yderst vigtige for at få en fornuftig håndtering af vare flowet fra leverandør til kunde

Xpressens distributions betingelser er afgørende at overholde, da tiden på behandlingen af fejl og undtagelser, er omkostningsfuld. Hvis fejl og undtagelser minimeres, vil servicen over for slutkunden forbedres.

Som leverandør af distributions pakker bedes du læse logistikbetingelserne og sørge for en implementering af disse, så betingelserne overholdes i forbindelse med alle varer, der sendes i Xpressen distributionsnet fremover.

Det er altså vigtigt, at alle relevante personer, der er involveret i pakning og forsendelse af varer som sendes i Xpressens distributionsnet, kender betingelserne.

Der kan forekomme ændringer i logistikbetingelserne. De opdaterede betingelser kan findes på vores hjemmeside. Xpressen ApS ønsker med dette brev at opnå et styrket samarbejde med sine distributionskunder.

Regler samt betingelser ved forsendelse af pakker i Xpressens distributionsnet

Booking af forsendelser

Dagens forsendelser bookes elektronisk via Shipmondo.dk, Consignor eller lignende udbyder. Der skal foreligge en booking senest kl. 10.00 på afhentningsdagen, og den fulde data skal være Xpressen i hænde senest kl. 16.00

Opmærkning af pakker/forsendelser

Ved opmærkning af distributionspakkerne skal nedenstående punkter altid stå oplyst på stegkodelabelen, med en tydelighed der ikke kan give anledning til misforståelser og dermed risiko for fejl.

  • Modtagernavn
    Fornavn og efternavn på den der skal modtage pakken / pakkerne.
  • Leveringsadressen som indeholder følgende:
    Vejnavn hus nr. postnr. bynavn
  • Stregkode
    Ud over, at stregkoden skal være synlig, skal den også være påsat pakken i sådan en stand, at den er mulig at scanne. Dvs. sæt label på toppen af pakken på en plan overflade, ikke i revner og samlinger.
  • Vægt på pakken i kg.
    Den reelle vægt på pakken i kilo.
  • Kontakt detaljer
    Telefonnr. på modtager, så denne kan kontaktes ved problemer.
  • Leveringsanvisning
    Ved manglende leveringsanvisning på pakken, vil denne altid blive leveret på modtager – adressen bedst muligt.

Datagrundlag

Det er vigtigt at de data vi modtager fra jer, er korrekte. Dataene skal indeholde de samme data, som der skal stå på labels. God praksis vil også være, at f.eks. vejnavn og husnummer er adskilt i 2 felter. Ligesom postnummer og by skal passe sammen. Overholder dataene ikke ovennævnte forbeholder Xpressen sig ret til at lade varen stå på lageret. Har Xpressen muligheden for at validere den korrekte adresse, vil der blive opkrævet et valideringsgebyr.

Ved manglende, eller ingen opmærkning af pakker

Pakker med manglende stregkode/adresselabel kan risikere at ende på et af Xpressens distributionslagre, og dermed ikke nå ud til modtageren.

I tilfælde som disse, vil det dog være muligt at få Xpressen til at opmærke pakken/pakkerne, ønskes dette ikke sendes pakken retur.

Prisen på disse ydelser kan ses under tilkøb af ekstraydelser.

Ved manglende leveringsanvisning på pakken, vil denne altid blive leveret på modtageradressen bedst muligt.

Erstatning og reklamation

Reklamation skal ske skriftlig til kundeservice på dist@xpressen.dk. Enhver skade skal indberettes indenfor 72 timer efter levering. Ved bortkomst skal der reklameres indenfor 24 timer efter forventet leveringstidspunkt. Sker reklamation ikke inden fristen, vil kravet være tabt.

Ved en beskadiget forsendelse skal du oplyse:

  • Pakkens nummer
  • Kort beskrivelse af skaden
  • Kopi af salgsfakturaen
  • Dokumentation for kostpris for de beskadigede varer.
  • Billeder af emballagen, samt de beskadigede varer.

Den beskadigede vare skal være til Xpressens rådighed i 96 timer. Xpressen skal således have mulighed for at afhente den beskadigede pakke, for en yderlig vurdering af skaden. Pakken skal stå i oprindelig emballage og med oprindelig fyld.

Såfremt kassen ikke har synlige skader, vil reklamationen blive afvist uden yderlig behandling.

Xpressen behandler sagen og gives der medhold, udfærdiger Xpressen en kreditnota på de aftalte beløb.

Emballering / indpakning

Kunden er ansvarlig for tilstrækkelig og forsvarlig emballering af forsendelsen.

Den ydre emballage skal være kraftig og beregnet til transport af den pågældende vare.

Alle hulrum, i alle retninger, bør fyldes med et velegnet materiale til beskyttelse af indholdet, også i tilfældet af at forsendelsen vendes på hovedet eller siden under transport.

Kunden skal sikre, at der ikke kan ske forskydning, tryk eller stød, hverken genstandene imellem eller mellem indholdet og siderne på emballagen.

Xpressen kører ikke med kølebiler, hvorfor forsendelserne skal emballeres, således at varen hvis nødvendigt, kan holdes nedkølet indtil levering.

Vær opmærksom på at forsendelser, hvor flere pakker er tapet/strappet sammen, ikke erstattes hvis de går fra hinanden.

Hvis dette sker, erstatter Xpressen ApS kun pakken med den påsatte label.

Xpressen foretager ikke emballage kontrol og erstatter ikke beskadigelser som skyldes sammensætning af pakker.

Forsendelser må ikke overstige følgende mål: 70 x 40 x 30 cm.

Leveringstider

Distributionspakkerne vil primært blive leveret i tidsrummet 7.00 til 18.00 næstkommende hverdag efter de er blevet afhentet.

Advisering

I situationer, hvor der er booket pakker ind til afhentning, men som alligevel ikke bliver afsendt, skal dette informeres til Xpressen på mailadressen dist@xpressen.dk senest en halv time efter afhentning. Hvis dette ikke gøres, vil I blive faktureret for pakken som normalt.

Levering og forsinkelser

Vær opmærksom på at den transporttid der er angivet, er vejledende. Der kan i enkelte tilfælde forekomme længere leveringstider og Xpressen kan ikke holdes økonomisk ansvarlig for forsinkelser og følgerne deraf.

Levering betegnes som værende fuldført når Xpressen med enten billede eller GPS-koordinater kan dokumentere at forsendelsen er stillet, enten på anførte sted eller bedst muligt.

Force Majeure

Begivenheder uden for Parternes kontrol, såsom strejker, brande, kemikalieudslip, naturkatastrofer, strømsvigt, krig, terrorhandlinger, beslaglæggelser, valutarestriktioner, oprør, epidemier eller påbudt isolation, produktknaphed, samt leverandørsvigt som følge af lignende omstændigheder, fritager parterne for ansvar, hvis disse forhindrer eller gør opfyldelsen af Kundeaftalen urimeligt byrdefuld. 

Xpressens særlige forhold

I tilfælde af vejrmæssige udfordringer som sne, is, oversvømmelse, storm eller lignende forhold, der forstyrrer almindelig transport og gør levering eller opfyldelse af Kundeaftalen umulig eller urimelig byrdefuld, anses dette som force majeure. Xpressen kan dermed ikke holdes ansvarlig for forsinkelser eller manglende opfyldelse, men vil gøre alt, hvad der er muligt, for at reducere påvirkningen og finde løsninger, hvor det lader sig gøre. 

Identifikation af forsendelsen

Dette sker via en stregkode, hvor hver enhed får et unikt id-nummer (SSCC), som bruges til identifikation af den enkelte pakke.

Derfor må der aldrig laves kopier af disse.

Heller ikke i de tilfælde, hvor der er flere pakker til samme modtager (kunde/adresse).

Afhentning

Såfremt kunden ikke har noget til afhentning på den aftalte dag, skal afhentningen annulleres til Xpressen ApS senest kl. 10.00 på afhentningsdag. Dette gøres på mail dist@xpressen.dk eller på tlf. 70707795

Såfremt Xpressen kører forgæves til en afhentning, vil I blive pålagt et afhentningsgebyr på 225,00 kr. ved afhentning med varebil (max 3 paller). Forgæves afhentning med lastbil vil som minimum koste 1500 kr. ex moms, men vil bero på den konkrete situation.

Varer pakket på paller må max. stables til 180 cm i højden og pakkerne må ikke gå ud over pallens kanter.

Det vil til enhver tid være kundens ansvar at pakke pallerne forsvarligt og således at de kan tåles landevejstransport.

Det er kundens ansvar at have varerne klart til det angivne tidspunkt. Er de ikke dette, kan chaufføren være nødsaget til at køre derfra og en ny afhentning, med evt. efterfølgende omkostninger, skal aftales med kørselsafdelingen.

Indlevering til Xpressens lagre

Indlevering må kun ske ifølge forudgående aftale. Indlevering skal ske inden kl. 16.00 af hensyn til den videre sortering og transport af varerne.

Pakkelabel

Såfremt der gøres brug af kopierede stegkodelabels, vil Xpressen ApS ikke kunne ansvarliggøres, for mere end én af det samlede antal pakker der bærer samme stregkode / nummer. Ligeledes vil Xpressen ApS pålægge afsender et gebyr på 350 kr. ex. moms på de resterende pakker med enslydende stregkode/nummer, da dette vil blive set som et forsøg på snyd.

Der bør benyttes labels påsat pakken. Plastlommer skal holdes til et minimum.

Følgeseddel

Eventuelle følgesedler eller lignende som skal følge pakken, skal lægges i pakken. Xpressen vil således ikke leverer følgesedler separat.

Gebyrer

OpgaveGebyr (ex. moms)
Ekstra Håndtering af uforsvarligt pakket pakke.85,00 kr
Genbrug af label. Stregkode er allerede brugt til anden pakke.350,00 kr
Ny label printet af Xpressen. Label er sat uhensigtsmæssigt og er derfor gået i stykker.55,00 kr
Håndtering af pakke uden stregkodelabels / manuel håndtering.250,00 kr
Overvægt.50 kr. pr. kilo overvægt.
Returforsendelse. Pakke hentet hos Kunde, opmærkning med ny label og retur til afsender.285,00 kr
Returforsendelse. Pakke stoppet på Xpressens lager. Opmærkning med ny label og retursendt.185,00 kr
Validering af adresse. Fejl i adresse, data + label.35,00 kr
Validering af adresse og ny label printes og påsættes kassen. Eks. Fejl i postnummer.90,00 kr
Ændring af leveringsadresse på selv dagen for levering, forudsat levering stadigvæk er muligt.250,00 kr
Adresse ændring dagen før levering. Uden label.35,00 kr

Levering til ikke brofaste øer

3700 – 3790Bornholm (der er 1 ekstra leveringsdag)
5960 – 5985Ærø (der er 1 ekstra leveringsdag)
6720Fanø (der er 1 ekstra leveringsdag)
9940Læsø (der er 1 ekstra leveringsdag)
8305Samsø (der er 2 ekstra leveringsdage)
Xpressen forbeholder sig retten til at videregive disse forsendelser til ekstern operatør, hvorfor det kan forekomme at track and trace ikke vises optimalt.